50 dakikada 12 kilometre!

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin projesi Konak Tramvayı, dün 45 gün sürecek ücretsiz seferlerine başladı. Yeni Asır ekibi olarak ilk seferine katıldığımız tramvay çok ağır ilerliyor, kimi yerlerde hızı 10 km’ye kadar düşüyor

İzmir'de 450 milyona mal olan tramvay projesinin ikinci etabı Konak Tramvayı dün itibariyle ücretsiz ön işletmeye alındı.
45 gün boyunca vatandaşların ücretsiz faydalanabileceği tramvayı Yeni Asır ekibi olarak test ettik, hangi güzergahta yavaş gittiği, nerelerde sorun yaşandığı yönünde bol bol gözlem yaptık.
AYNI HATTAKİ OTOBÜS!
Tramvay ön işletmeye hafta sonu alındığı için trafik keşmekeşiyle fazla karşılaşılmadı. Ama şu bir gerçek, bu tramvay trafik sorunlarına gebe. Halkapınar'dan kalkan ve tramvayla aynı güzergahı kullanan 12 numaralı otobüs, Fahrettin Altay'a 45 dakikada varırken, saat 10.52'de Halkapınar'dan kalkan tramvay Fahrettin Altay'a 11.42'de vardı. Yani değişen bir şey yok! Bu tramvayla kimse işine yetişemez.
Hafta içindeki yoğunluk bunu daha etkili biçimde gösterecek.
DURMADAN 45 DAKİKA
Tramvayı test etmek için sabah erken saatte metroyla Halkapınar'dan indim. Arkadaşım Nida Aladağ da protokolün bineceği tramvaya katılmak üzere Fahrettin Altay istasyonuna gitti. Onun izlenimlerine göre tramvay Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda sorunsuz ilerliyor. Çünkü burada tramvay araç yolundan bağımsız yol alıyor.
İçinde protokol olduğundan tüm kavşaklar da polis ekiplerince kontrol altındaydı. Bu sayede tramvay en büyük karmaşanın yaşanacağı Çankaya kavşağı ve Şair Eşref Bulvarı'ndan sorunsuz geçmiş.
Ben de o sırada Halkapınar Metro Aktarma Merkezi'ne yaklaşık 5 dakika yürüyüş mesafesindeki tramvayın ilk istasyonunda onların gelmesini bekledim.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun ve diğer basın mensuplarının içinde olduğu protokol tramvayı 45 dakika sonra Halkapınar İstasyonu'nda görüldü.
10 KM'YE KADAR DÜŞTÜ
Henüz istasyonda oturma yeri yapılmadığı ve uzun bir bekleyiş olduğu için büyük bir yorgunlukla tramvaya bindim. "Tramvay Fahrettin Altay'a gider" sesiyle hareket etmeye başladı. O kadar yavaş hareket ediyordu ki "İnşallah yol boyunca bu hızda gitmez" dedim.
Halkapınar'dan kısa bir yolla birleşmeden sonra kendi ayrı yolunda devam etti. En sorunlu yer ise Alsancak Garı'nın önü ile Çankaya Kavşağı oldu. Cumartesi olmasına rağmen tramvay bu iki yerin önünden geçerken kazaya karışmamak için oldukça yavaşlamak zorunda kaldı. Alsancak'ın içinde ortalama 10 kilometre hızla gidiyordu.
HAFTA İÇİ NE OLACAK?
Tramvay 40 km hız yapabilmesine rağmen, şehir merkezinde daha hızlı gidemez. Çünkü trafik sorununa çözüm bulunmadan yapıldı.
Hafta sonu hizmete girmesine rağmen şehir merkezinde 10 kilometreye kadar hızını düşüren tramvay, hafta içi nasıl gidecek? Özellikle trafiğin kilit duruma geldiği Montrö ve Lozan meydanlarında tramvay nasıl bir yol alacak?
İYİ ALTERNATİF DEĞİL
İzmir'de 12 numaralı bir otobüs hattı vardır. Halkapınar'dan kalkar, Alsancak Talatpaşa Bulvarı üzerinden Cumhuriyet Bulvarı'na çıkar. Oradan da Mustafa Kemal Sahil Bulvarı üzerinden Fahrettin Altay'a kadar gider. Bu hattın Halkapınar'dan Fahrettin Altay'a kadar süren yolcuğu maksimum 1 saat, minimum yarım saattir. Yani cumartesi ve pazar günleri bu otobüsle yolculuk yapmak keyiflidir.
Sefer sayıları da 10 dakikada birdir.
Ancak görülen o ki bazı yerlerde araç yolundan giden tramvay hafta sonu trafiğinde bile aynı güzergahı 50 dakikada gidiyor. İşin ilginci Halkapınar'dan Fahrettin Altay'a ve diğer güzergahlara paralel giden bir metro hattı var. Göztepe, Hatay, Konak, Çankaya, Basmane metro istasyonları, şehir merkezi ve Güzelyalı sahiline gitmek isteyen yolcuların zaten işini görüyordu.

İLK GÜNDE İLK KAZA!
Tüm bu izlenimlerimin yanı sıra Konak Tramvayı dün sabah saatlerinde henüz yolculu sefer başlamadan çıktığı yolculuğunda Şair Eşref Bulvarı'nda yol kenarına park eden bir kamyonete çarptı.
Yaşanan çarpma sonucunda tramvayın sağ ön camında kırık oluşurken herhangi bir yaralanma meydana gelmedi.
Böylesine boş bir günde özellikle sabah saatinde meydana gelen kaza Konak Tramvayı'nın ilk kazası olurken, trafik yoğunluğunun arttığı günlerde meydana gelebilecek olası kazaların da habercisi oldu.
TANSU EDİP GÖKBUDAK / NİDA ALADAĞ

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.