BAŞARISIZLIK RAPORU

Metropoll Araştırma'nın sahibi Prof. Dr. Sencer'in PM'ye sunduğu raporda, CHP'nin İzmir'deki oy kaybının yüzde 10 civarında olduğunu vurguladı. Özer, "Ortada bir başarısızlık olduğu çok açık" dedi

ZAFER ŞAHİN

CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu'nun "İzmir'de başarısız olduk" sözleriyle başlayan, Aziz Kocaoğlu'nun "Hayır başarılıyız" açıklamasıyla devam eden tartışmalara son verecek rapora Yeni Asır ulaştı.
18 Nisan'daki Parti Meclisi toplantısında Metropoll Araştırma Şirketi sahibi Prof. Dr. Özer Sencer tarafından sunumu yapılan raporda, 30 Mart seçimlerinde CHP'nin İzmir'deki oy kaybının yüzde 10 civarında olduğu belirtiliyor.
CHP'de fırtınalar koparan raporu hazırlayan isim Özer Sencer, "Ortada bir başarısızlık olduğu çok açık. 2009'a göre İzmir'de 600 bin seçmen artışı var. Buna karşılık il genel meclisinde CHP oyları sadece 80 bin artmış. Bunun rakamsal karşılığı 2.4 puandır. 2009'da büyükşehir için oy kullanılan 21 ilçedeki seçmen sayısı artışı ve alınan oylara bakıldığında ise CHP'deki düşüş yaklaşık yüzde 10 civarında" diye konuştu.
Yok mu deseydik!
CHP Parti Meclisi'nde yaptığı sunumda ve sonrasında kendisini eleştirenlere "Bana haksızlık yapıyorlar" cevabını veren Sencer, İzmir'deki yerel seçim sonuçlarını tamamen objektif kriterlere göre değerlendirdiklerinin altını çizdi. 2009 ve 2014 yerel seçim sonuçlarını bir önceki seçimde büyükşehir için oy kullanan 21 ilçe ve il genelinde ayrı ayrı analiz ettiklerini kaydeden Sencer, "İzmir'de istatistiki olarak anlamlı bir düşüş var. Ne yani, bilimsel gerçekler ortadayken kayıp yok mu diyecektik" sözleriyle kendini savundu.
120 bin MHP oyu
Metropoll'ün CHP Parti Meclisi'nde görüşülen "2014 Yerel Seçimler" başlıklı raporuna göre İzmir'de 2009 yılında 2 milyon civarında olan seçmen sayısı 600 bin artarak yaklaşık 2 milyon 600 bine yükseldi. CHP, 2009'da büyükşehir için oy veren 21 ilçede belediye başkanlığı seçiminde 1 milyon 108 bin 79 oy aldı. 2014'te ise seçmen sayısı yüzde 24 artmasına rağmen oy sayısını yüzde 15 arttırarak 1 milyon 306'ya çıkarabildi. Bu rakamlar CHP'nin belediye başkanlığı seçiminde 9 puanlık bir kayıp yaşadığı anlamına geliyor.
AK Parti ise 2009'da 616 bin 156 olan belediye başkanlığı oy sayısını 2014'te yüzde 45 arttırarak 946 bin 941'ya yükseltti. Bu rakam seçmen sayısındaki yüzde 24 artışla beraber değerlendirildiğinde AK Parti oylarının İzmir genelinde oransal olarak 20 puan arttığı anlamına geliyor. AK Parti oylarındaki artış ağırlıklı olarak dış ilçelerde. 2009'da büyükşehir için oy kullanan 21 ilçedeki AK Parti oyları ise 4 puan artmış durumda. İl Genel Meclisi'nde 333 bin 836 oyu olan MHP'nin belediye başkanlığı seçimindeki oyu 210 bin. Raporda MHP'den kaçan 120 bin oyun ağırlıklı olarak CHP'ye gittiği vurgulanıyor.
Sadece CHP düştü
Rapora göre İzmir'de AK Parti oyları hem il genel meclisinde hem de belediye başkanlığında CHP'den daha fazla arttı. 2009'da il genel meclisinde yüzde 48.3 olan CHP oyu, 2014'te yüzde 45.9'a düştü. AK Parti ise yüzde 29 olan il genel meclisi oyunu 2014'te yüzde 32'ye çıkardı. MHP'nin il genel meclisi oyları da bir önceki seçime göre yüzde 9.7'den yüzde 12.7'ye yükseldi. İzmir'de AK Parti ve MHP oyları artarken CHP'nin il genel meclisi oylarında yüzde 2.4 puanlık düşüş yaşandı.
'Sadece 84 bin artmış'
Tartışmalı raporu Yeni Asır'a değerlendiren Prof. Dr. Özer Sencer, CHP'nin eski büyükşehir sınırlarında oyunu koruduğunu ancak seçmen sayısındaki artışa göre düşüşte olduğunu söyledi. CHP'nin belediye başkanlığından bağımsız olarak da oy kaybettiğini ifade eden Sencer, "Büyükşehir dışındaki ilçelerin oylarının da sayılması CHP oylarını oransal olarak düşürüyor. İl genel meclisinde CHP sadece 84 bin oy artışı sağlamış. Oysa 5 yıl içinde seçmen sayısı 600 bin arttı. Bunların en az üçte biri CHP seçmenidir. Bütün bu rakamlar oransal olarak partinin oylarının 2.4 puan düştüğünü gösteriyor" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.