Lisede dersler azalacak, ilk sınav 2024’te yapılacak

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, ‘Lisede Ne Yaptık?/Ortaöğretim Tasarım Tanıtım Toplantısı’nda liselerde yeni dönemi açıkladı. Buna göre okullarda ders sayıları azalacak ve ortaöğretim tasarımına uygun hazırlanacak ilk yükseköğretim sınavı 2024 yılında yapılacak

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Borusan Asım Kocabıyık Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi konferans salonunda düzenlenen 'Lisede Ne Yaptık?/Ortaöğretim Tasarım Tanıtım Toplantısı'nda, eğitim sistemiyle ilgili yeni düzenlemeler hakkında açıklama yaptı. Bakan Selçuk'un sözlerinden satır başları şöyle:
"Sınıfta öğretmenleri güçlendirmeden bu tasarımın hayata geçmesi mümkün değil, bu konuyla ilgili çalışmalar var. Çocuklarımızı 2035'lere hazırlıyoruz, zamanın ruhuna uymak zorundayız. Çocuklarımıza bir özgeçmişten söz etmiyor bir öz gelecek yazmaktan söz ediyoruz. 5 milyon öğrencimizin şu sorusunu duyduk: Siz bizi neye hazırlıyorsunuz? Biz de bu sorunun cevabını vermek istiyoruz. Bu sorunun cevabını vermezsek neyle karşılaşacağımız son derece kritik."
NEDEN BİZDE 16-17 DERS
"Öğretmenler de 'Öğrencilerimiz okullarda öğrendiklerini içselleştiremiyor' diyor. 2040'lara doğru yeni ve çok farklı bir çağ geliyor. Tekillik dediğimiz; biyolojik, dijital, fiziksel bir bütünlük içeren bir çağ geliyor. Beynimize çiplerin konulduğu, damarlarımızda nano-robotların dolaştığı bir başka çağa doğru gidiyoruz. 'Neden başka ülkelerde 6-7 ders varken bizde 16-17 ders var' diyorlar. Laboratuvarların artırılması, teorik matematik değil uygulamalarla öğrenim son derece önemli. Bizim bütün derslerimiz belirli disiplinle yürüdüğü için. Bütün bunları parça parça, ayrık bir vaziyette almak çocukların zihninde bütünlük oluşmuyor. Kavram üzerinden disiplinler üstü bir eğitime gitmemiz gerekiyor."
SORU DEĞİL, SORUN ÇÖZÜN
"Ders sayıları azalıyor. 9'uncu sınıflarda 15-16 dersten söz ederken, şimdi sekiz dersten söz ediyoruz. 10'uncu sınıflarda 10 ders olacak. Anne babalar da soruyor: Çocuklar sabahtan akşama kadar soru soruyor, peki günlük yaşamda sorunlarla karşılaşınca neden şaşırıp kalıyorlar.
Çocuklarımız belirli şablonlara uygun olarak, ezbere dayalı soruları çözebilir. Gençlerin bu soruları çözerken anlamının ne olduğunu, niçin o şekilde olduğunu anlamaları gerekiyor. Soru çözmek ile sorun çözmeyi ayırarak işe başlamalıyız. Bu çocukların sosyal duygusal becerilerini nasıl elde edeceklerini planlamalıyız."
HAYAL-ETKİNLİK-YAŞAM
"Hayal-Etkinlik-Yaşam temalarında çalışmalarla değerlendirilmek üzere kısa adı HEY olan haftalık 5 saatlik zaman dilimleri planlandı.
Bu zamanlarda öğrencilerin tasarım ve uygulama becerilerini geliştirecek etkinlikler yapmaları ve toplumsal fayda çalışmalarıyla yaşamla ilişki kurmaları hedeflendi. Bu amaçla, 9-11. sınıflarda Haziran ayları ağırlıklı olarak portfolyo, sunum ve değerlendirme çalışmalarına ayrıldı. Çocuğun yeteneğini, kişiliğini ölçeceğiz. Tasarı ve beceri atölyelerinde yeteneğinin ne yöne olduğunu görecek testlerle de bunlar tespit edilecek."
DİĞER ÜLKELER NE YAPIYOR
"Bu ortaöğretim tasarımına uygun bir yükseköğretim sınavı nasıl yapılır, bunun için çalışıyoruz. Yeni sistem 2024'e denk geliyor. Bu modelinin uygulamaya başlamasının ardından, ilk üniversiteye geçiş sınavı 2024'te yapılacak. Burada 10 ve 11'inci sınıf çok önemli. Bilgi kuramı burada devreye giriyor. 9, 10 ve 11'inci sınıflarda Haziran aylarında çocukların yıl içinde öğrendiklerini projelendirmeleri, bunları sunmaları, diğer okullarla ortak programlar yapmaları için bir dönem olacak. Gençlerimizin üniversiyete hazırlık dönemleriyle ilgili eksikliklerimizi gidermeli, öğretmen eğitimiyle ilgili mesafeyi almalı, öğrenme ortamına ait yatırımları yapmalıyız. Gençlerimiz dünyadaki diğer öğrenciler ne yapıyorsa fazlasıyla yapar, yeter ki engellenmesin, imkan sağlansın. 10 ve 11'inci sınıfta da zorunlu derslerin dışındakiler seçmeli olacak. Belirli gruplardan belirli sayıda dersler seçilebilecek. İlgi alanları ve gelecekte yapmak istedikleri meslekle ilgili eğitim alacaklar."
SINAV BASKISI ORTADAN KALKACAK
"Gençlerimiz de soruyor. Çok farklı alanlarda; fen liselerinde, imam hatiplerde, mesleki teknik okullarda okuyan gençlerin eleştirilerini aldık. Bize, 'Tamam çok güzel, ama üniversite sınavı böyleyken ne olacak' dediler. Türkiye, okullar arasındaki imkân farklılıkları çok fazla olan bir ülke. Biz bu farkı azaltırsak sınavın baskısı azalacak. Özellikle mesleki teknik eğitime yatırımlarımızla, bu sistemin daha esnek olmasına katkı sağlıyoruz. Ne bekliyoruz sınavın baskısını azaltarak? Sınav amaç haline gelmeyecek araç olacak."
12'NCİ SINIF ÇOK ÖNEMLİ
"Asıl 12'nci sınıf çok önemli. Kariyer dersi dediğimiz, yükseköğretime hazırlıkla ilgili dersler devreye giriyor."
"Matematik uygulamaları, biyoteknoloji, yapay zeka, davranışsal ekonomi, hukuk... Bu dersler bizim icat ettiğimiz dersler değil. Belli başlı ülkelerde verilen sıradan dersler."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.