Türkiye ile İspanya stratejik beraberliği derinleşiyor. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan ile İspanya Başbakanı Sanchez dostluğu her gün artarken, AB ülkelerinin bu gelişmeleri kıskançlıkla yakından takip ettiği belirtiliyor. Türkiye-İspanya stratejik beraberliğinin arka planında Erdoğan-Sanchez dostluğu bulunuyor. Tarihsel gelişmelere bakalım. Tarih: 13 Haziran 2025. Hatırlayalım, İspanya Başbakanı Sanchez, "İspanya ve Türkiye her alanda en muhteşem ilişkilere sahip iki ülke. Türkiye, İspanya için anahtar bir ekonomik ortak ve bölgesinde önemli bir oyuncu" ifadelerini kullanmıştı. Sanchez devamla, "Türkiye'ye her zaman güven duyduk. Bunun için çok sağlam temellerimiz var. Türkiye önümüzdeki 10 yıllarda ekonomik ağırlığını ve önemini artırmaya devam edecektir. Türkiye ve İspanya birbirine güvenen ve özel ilişkileri olan dost ülkelerdir.
Büyük fırsatla karşı karşıya olduğumuza dair inancımız tam. Muhteşem ilişkilerimizi güçlendirmeliyiz" demişti.
2027'DE SUYA İNİYOR
Tarih: 21 Temmuz 2025. Cumhurbaşkanı Erdoğan açıkladı: İkinci uçak gemisi planı netleşti. Çok maksatlı amfibi hücum gemisi TCG Anadolu'nun ardından ikinci bir uçak gemisi yapılacak. İspanya ile yapılan görüşmeleri şöyle aktardı: "Malum, çok maksatlı amfibi hücum gemimiz TCG Anadolu'yu yaptık. Şimdi ikincisini, onun bir üst versiyonunu yapmak için İspanya Başbakanı Pedro Sanchez ile görüştük. O, 'Biz varız' diyor. İspanyollarla bunu inşallah başaracağız. Böylece gemimizin üst segmentini bitirmiş olacağız." Milli uçak gemisinde hedef tarih açıklandı: 2027'de denize iniyor, 2030'u beklemeyecek. Yeni uçak gemisinin özellikleri: 285 metre uzunluk, 60.000 ton deplasman. TCG Anadolu: 230 metre, 27.000 ton. Bu ölçülerle gemi, Türk Donanması tarihinin en büyük savaş platformu olacak. Milli uçak gemisi, klasik uçak gemilerinden farklı olarak insansız hava sistemleriyle tam entegrasyon üzerine tasarlanıyor. Güverteden operasyon yapabilecek platformları var; Kızılelma, Bayraktar TB3, Anka ve TB2 gemiden inip kalkabilecek. Bu özellik, Türkiye'yi insansız savaş uçaklarını uçak gemisiyle entegre eden dünya çapında öncü ülkelerden biri haline getirecek. 2027-2028'de gemiyi denize indirmeyi hedeflendi. Test rampası yolda. Geminin uçuş testleri için kritik öneme sahip altyapı çalışmaları da sürüyor. Özellikle insansız hava araçlarının gemiye iniş-kalkışını simüle edecek test rampası devreye giriyor. Rampa BAYKAR ve TUSAŞ'a teslim edilerek kara testlerinin başlatılacağı bildirildi. Bu hazırlık, geminin deniz denemelerine geçmeden önce olası riskleri azaltmayı ve entegrasyon sürecini hızlandırmayı amaçlıyor.
F-35 ALMAYACAKLAR
Tarih: 8 Ağustos 2025. İspanya, Amerikan malı F-35 savaş uçağı alımını rafa kaldırdı. Bunun yerine alternatif aramaya başladı (İspanya'nın büyük ve etkili gazetesi El País). Tarih: 24 Eylül 2025. İspanya, yerli ve milli HÜRJET uçağı almaya karar verdi. Teslimatların 2028 yılında başlaması hedefleniyor. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ), tamamen yerli imkânlarla geliştirdiği HÜRJET Jet Eğitim Uçağı için İspanya ile önemli bir anlaşma yaptı. TUSAŞ ile Airbus arasında imzalanan mutabakatla, HÜRJET'in Avrupa pazarına açılmasını sağlayacak ihracat süreci resmiyet kazandı. İlk aşamada 30-36 uçaklık teslimat. Programa göre ilk etapta 30'dan fazla HÜRJET için mutabakat sağlandı. Bu sayının 36'ya kadar çıkabileceği bildirildi. İhracat planı, iki ana fazdan oluşuyor. İlk fazda yaklaşık 18 adet uçak doğrudan Türkiye'den teslim edilecek. İkinci fazda ise İspanya'da üretilecek bazı alt sistemlerin HÜRJET'e entegre edilmesi planlanıyor. Son aşamada ise Türkiye'den gönderilen uçakların İspanyol ağ sistemlerine uyumlu hâle getirilmesi, yani yerlileştirme süreci gerçekleştirilecek. Bu anlaşma, HÜRJET'in yalnızca İspanya'da değil, Avrupa'daki diğer NATO ülkelerinde de potansiyel bir aday hâline gelmesine zemin hazırlıyor. Airbus ile kurulan iş birliği sayesinde HÜRJET'in uluslararası tanınırlığı artarken, Türkiye'nin savunma sanayii ihracatında da önemli bir adım atılmış oldu. HÜRJET, süpersonik hızlara ulaşabilen, ileri seviye aviyoniklere sahip bir jet eğitim uçağı olarak hem eğitim hem de hafif taarruz görevlerinde kullanılabiliyor.
MANŞETLERE ÇIKTI
İspanya Sanayi Bakanlığı'nın, İspanya Hava ve Uzay Kuvvetleri'nin F-5M gelişmiş eğitim uçak filosunu Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen HÜRJET platformuna dayalı "entegre eğitim-mücadele sistemi" ile değiştirmeyi amaçladığı bildirildi. Ve... Kaan'a Endonezya'dan sonra İspanya semaları açılıyor. İspanya'nın, "savunma liginde üst sıraya çıkan" Türkiye'nin Kaan savaş uçağına yöneldiği İspanyol basınında manşetlere çıktı. İspanyol El Universo gazetesinde manşete çıkan haberde, İspanya'nın ABD'den F-35 savaş uçağı alımını iptal ettikten sonra rotasını Türkiye'nin milli muharip savaş uçağı Kaan'a çevirdiği belirtildi. İspanya Hava ve Uzay Kuvvetleri'nin 2030'dan itibaren Kaan savaş uçaklarını envantere katmayı değerlendirdiğini belirterek, "Türkiye, Kaan projesiyle F- 16'ların yerini alacak bir hava üstünlüğü savaş uçağı üretmeyi hedefliyor." ifadesine yer verildi. Ayrıca bu kararın yalnızca bir tedarik tercihi değil, aynı zamanda İspanya'nın savunma politikalarında daha bağımsız bir çizgiye yönelmesinin işareti olduğu vurgulandı. El Universo'nun değerlendirmesinde, "Kaan, Türkiye'nin mühendislik kapasitesini küresel ölçekte kanıtlayan bir başarı hikâyesi olarak öne çıkıyor. İspanya'nın Kaan'a yönelmesinin Türkiye'nin savunma havacılığında yükselişini tescillediğini vurguluyor." belirtiliyor. İspanyol Askeri analistler, olası bir Kaan anlaşmasının "Avrupa'da Türk savunma sanayisine duyulan güvenin somut bir göstergesi" olacağı görüşünde. Son yıllarda Sİ- HA'lar, deniz platformları ve hava savunma sistemleriyle dikkat çeken Türkiye'nin, Avrupa'nın da radarına girdiği ifade ediliyor. Yeni dünya düzeninin kutup başı olmayı hedefleyen Cumhurbaşkanımız Erdoğan'ın, İspanya Başbakanı ile dostluğu ve Türkiye ile İspanya stratejik beraberliğinin Akdeniz'de de jeopolitik sonuçlarını 2030'larda net olarak göreceğiz.
