Cahit Sönmez

FED’den beklenen kararlar

Federal Açık Piyasa Komitesi Aralık toplantısı ile 2021 yılını sonlandırmış oldu. Beklendiği gibi "federal fonlama oranını" değiştirmedi, yüzde 0-0,25 seviyesinde tuttu. Ancak pandeminin başlarında çok hızlı bir şekilde çekilen bu seviye gelecek yıl en az iki büyük olasılıkla da üç kez yukarı doğru değişecek.
Faiz kararı belli olduğu için bu toplantıdan piyasaların beklediği iki konu vardı.
Birincisi varlık alım miktarının azaltılmasına yönelik verilecek somut bir takvim ya da sinyaller, ikincisi ise Komite üyelerinin temel makroekonomik göstergelere ve Federal Fonlama Oranına yönelik öngörüleri idi. Her zaman olduğu gibi Başkan Powell'ın vereceği mesajlar da piyasalar tarafından dikkatle takip edilecekti.
Komite üyeleri Eylül toplantısında yaptığı öngörülerini ekonomilerindeki iç dinamiklerin değişimine bağlı olarak yukarı ya da aşağı yönlü revize ettiler. Bir önceki tahminde büyüme hızı 2021 yılı sonu itibarıyla yüzde 5,9 idi. Bu toplantıda yüzde 5,5'e çektiler. Arz tarafındaki gelişmeler ve tedarik zincirindeki aksamalara bağlı olarak son 6 aydır büyüme tahminlerini hep indiriyorlar. Emek piyasasındaki iyileşmelere bağlı olarak işsizlik oranında da değişikliğe gittiler ve Eylül ayında yaptıkları yüzde 4,8'lik tahminlerini yüzde 4,3'e düşürdüler.

FAİZ ARTIŞI 2022'DE BAŞLIYOR
Küresel düzeyde yükselen enflasyon oranlarından ABD de doğal olarak payını alıyor. Birçok ülkede arz kaynaklı unsurlar maliyet tarafından manşet enflasyonlara baskı yapıyor. Zaten bu gerçeği ciddiye alan ülkeler enflasyona bir de talep cephesinden baskı eklenmesin diye faiz artırımları ile parasal sıkılaştırmaya gidiyorlar. Enflasyon öngörülerini Komite Aralık ayında da artırdı. Tüketici fiyat endeksini yüzde 4,2'den yüzde 5,3'e yükseltti. Çekirdek enflasyonu ise yüzde 3,7'den yüzde 4,4'e çıkardı.
Komite üyeleri yaptıkları bu revizyonlara paralel olarak federal fonlama oranı projeksiyonlarını da Eylül'e göre değiştirdiler.
Daha doğrusu agresif bakış açılarını tahminlerine yansıttılar. Komite üyelerinin tamamı 2022'de faizlerin yükseltilmesinden yana olduğunu beyan etti. Gelecek yıl sadece bir üye 25 baz puan faiz artışı öngörürken 5 üye 2 kez 25 baz puan faiz artışı bekliyor. Bir önceki yazımda 2 artışın yüzde 85 oranında piyasalar tarafından fiyatlanmaya başlandığını üçüncüsünün ise artık masaya konduğunu vurgulamıştım. Bırakın masaya konmasını gündemin ilk sırasına girmiş bile. Tam 10 üye 3 kez faiz artışı ile 2022 yılında federal fonlama oranının yüzde 0,75- 1,00 olmasını tahmin ediyorlar. Anlaşılan gelecek yıl sert rüzgarlar esecek ABD'den gelişmekte olan ülkelere doğru.

VARLIK ALIMI HIZLA AZALACAK
Varlık alım miktarının azaltılması (tapering) konusunda da şahinleşti Komite.
Mart ayı sonu itibarıyla 120 milyar doları sıfırlamış ve akabinde faiz artırım sürecine başlamış olacaklar. Başkan Powell 2008 krizi sonrası FED'in fazla net olmayan ve belirsizlik yaratan kararlarının aksine net ve şeffaf bir şekilde piyasalarla iletişime yine devam etti. Artık resim epey netleşmeye başladı diyebiliriz. Daha şahin bir FED ve alınan aksiyonlar sonucu daha değerlenecek dolar olasılığı güçlenmiş durumda. Buna karşın hazırlıklarını sürdüren gelişmekte olan ülke merkez bankaları kuşkusuz ulusal paralarını ve rezervlerini güçlü kılacak sıkılaştırıcı para politikalarına devam edecekler.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.