Sezer Altan

Gastronomi öne çıktı

Gastronomi aslında kısaca mide bilimidir ve tıp alanında kullanılır.
Ancak gastronomi ve mutfak bir araya gelince milletlerin mutfak kültürlerini yansıtır. Gastronomi denince akla her zaman yemek pişen yer ve yöre geliyor ancak bunun çok daha ötesinde bir şey gastronomi. Yemek kültürü, bir toplumun kendisini ve yaşama tarzını ifade şekillerinden biridir. Gastronomi, kültür ve yemek arasındaki ilişkiyi inceleyen bir disiplindir.
Günümüzde bir bölgeye birincil turistik amaç olan "gezi" dışındaki ikinci önemli etken gastronomidir.
Gastronomi, kültürlerin toplumların birleştirici bir unsuru olarak karşımıza çıkıyor. Yemek kültürü, sofraların etrafında birleşen insanları yakınlaştırıyor. Ortak bir dil konuşmalarını ve kültürlerin kaynaşmasını sağlıyor. Farklı mutfak kültürlerinin harmanlanması (füzyon mutfak) sonucu modern mutfakların ortaya çıkmasını sağlıyor.
Bu yıl 7-10 Aralık 2017 tarihleri arasında 11. kez gerçekleşen Travel Turkey İzmir ile eş zamanlı yapılan 3. Uluslararası Gastronomi Turizmi Kongresi dünyaca ünlü şefleri, uzmanları, lezzet tutkunlarını ve akademisyenleri fuarizmir'de buluşturdu.
Ben de ana yemek kategorisinde jüri olarak katıldım.

HER BÖLGEMİZDE AYRI LEZZET

TÜRSAB, İZFAŞ, İzmir Ekonomi Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümleri tarafından 3. Uluslararası Gastronomi Turizmi Kongresi gerçekleştirildi. Turizm sektörünün önemli isimleri, ünlü gazeteci, yazar, gezgin ve eğitmenlerin katılımıyla başlayan bilimsel oturumlar ve panellerde gastronomi turizminin ülke kalkınmasındaki önemi vurgulanırken, Türkiye'nin gastronomi alanında sahip olduğu zenginlikleri dünyanın daha yakından tanıyabilmesi için atılması gereken adımlar belirlendi.
Eğitim hayatına başlayalı iki yıl olmasına rağmen Dokuz Eylül Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü, hem pratik alanlardaki yemek yarışmalarında hem de bilimsel alanlardaki organizasyonlarda üniversiteyi gururla temsil etti.
Organizasyon komitesinde yer alan, İzmir Aşçılar Derneği Başkan Yardımcısı ve Dokuz Eylül Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Başkanı Yrd.
Doç. Dr. Turgay Bucak, "Çok başarılı, kapsamlı, etkin bir organizasyondu.
Kazanan öğrencilerimizi tebrik ederim. Bu başarılardan dolayı emeği geçen herkese teşekkür eder, başarılarımızın katlanarak devam etmesini temenni ederim" dedi.
Ülkemiz mutfak, yemek kültürü açısından çok zengindir. Her bölgesinde, yöresinde ayrı bir tat, lezzet ve kültür bulunmaktadır. Dünyanın en kaliteli zeytinyağları ülkemizde üretilmektedir. En kaliteli yöresel peynirler bizdedir mesela Kars kaşarı, Ezine gibi.. Şu an Kars'ta peynir müzesi var, Anadolu peynirleri ile ilgili kitaplar basılmaktadır.

MUTFAĞIMIZ MARKA OLMALI

Günümüzde her geçen gün dünyada ve ülkemizde hızlı bir ivme kazanan gastronomi turizmi, geleneksel turizm çeşitlerini geride bırakarak hızla büyüyor. Biz ise bu büyümeden bir Fransa bir İspanya kadar hak ettiğimiz payı alamıyoruz. Oysaki binlerce yıllık mutfak zenginliğine sahip olan Türk Mutfağı, hala kendini dünyaya tam olarak tanıtamadı. Bundan dolayı da hak ettiği değeri ve talebi görmüyor.
Oysaki her bölgesinde, her ilinde hatta her ilçesinde çok farklı lezzetler bulunuyor.
Egenin otları, Karadeniz'in balığı, Doğu ve Güneydoğu'nun kırmız et ve tahıl içerikli yemekleri bir birinden lezzetlidir.
Gastronomi turizminde bir turisti o yöreye çekebilmeniz için öncelikli çekim gücü o yöreye ait lezzetlerdir. İzmir'e gelen bir turist ot yemekleri, zeytinyağlılar, deniz ürünleri gibi İzmir mutfağına özgü lezzetleri tatmak ister.
Burada önemli olan yereli ön plana çıkartmak ve gelenekselliği koruyarak sürekli sunabilmektir. Ama maalesef dediğiniz gibi birileri ya da yanlış politikalar gerçek lezzetleri sunmamızı engelliyor ya da müsaade edilmiyor. Tabi burada küreselleşmenin ve beslenme şeklinin değişim göstermesinin de payı büyük.
Son söz; bizim de Gastronomi Turizmini etkili şekilde kullanmamız gerekiyor. Bu ve benzeri organizasyonlarla farkındalık yaratmak gerekmektedir. Ülkemizin değerlerinin mutfak kültürünün değerlendirilmesi markalaştırılması gerekmektedir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.