Sezer Altan

Markalaşma süreci emek ve bilgi ister

Bugün herkesin dilinde markalaşma mevzu var. Bu o kadar kolay ve mesnetsiz ortaya atılıyor ki, gerçekle uydurma birbirine karışıyor, markalaşma değer kaybediyor, özünden uzaklaşıyor.
Bunu neden mi söylüyorum?..
Benim uzmanlık alanım ve yüksek lisans tez konum, "Markalaşma ve Marka Yönetimi"... Bu nedenle yıllardır, çalışma hayatına bakışım ve mesleğim olan marka ve markalaşma çalışmalarında İzmir'in tam kalbinde yer aldım. Yaşananları biliyorum, uyduruk taleplere, ucuzcu politikalara, bilerek yapılan yanlışlara, vatandaşın bilinçlenme yolculuğuna birebir tanık oldum. Şu bir gerçek...
İzmir'de maalesef markalaşma ve marka yönetimine gereken değer verilmiyor, bu net... Oysa son dönemde İzmir, başta inşaat sektörü olmak üzere kurumsal İstanbul firmalarının gözünü diktiği, iştah açıcı bir pazar... Görünen o ki, İzmirli firmalar bu konuya profesyonel bir bakış açısı geliştirmezse durum kötü. Markalaşmaya ve iletişim yönetimine yeterli insan ve finans kaynağı ayırmazsa piyasa, bu büyük kurumsal firmaların eline geçecek.
İşin en üzücü yanı, İzmirli bazı firmaların, iki üç gazetede haberi çıkınca, iki köşe yazarı da yazınca markalaştıklarını sanması...
Böyle bakıldığı için, firmalar işinin uzmanı halkla ilişkiler ve marka danışmanları ile çalışmıyor. Hal böyle olunca da, işler satın almacı, reklamcı, ilancı ya da magazincilerin marka danışmanlığı yaptığı ajanslara kalıyor.
Oysa bu koca bir kandırmaca...
Gerek sosyal gerekse ekonomik yaşamın vazgeçilmez parçası olan markalar, kurumların hedef kitleleriyle iletişimini sağlayan önemli bir aracıdır. Marka, rekabet ortamında bulunduğu konum ve kişiliği ile farklılık yaratabilen bir üründür. Kotler'e göre marka, üretici ve satıcının, tüketicilere belirli özellik ve yararları sürekli olarak sunacağı bir kalite garantisidir.
EN ETKİLİ TANITIMDIR
Modern pazarlamanın odak noktası müşteridir. Tüm pazarlama kararları müşteri ile başlar, müşteri ile biter.
İşte, bu nedenle marka yönetiminin de temel odağı müşteridir. Marka, Ar-Ge ve pazarlama arasında köprü görevini üstlenir. Marka ürüne anlam ve kişilik kazandırmakta, tüketici ile ürün arasındaki iletişimi sağlamaktadır. Marka pazarlama başarısını artırmak için bir araç olarak kullanılır ve işletmelere rekabet avantajı sağlar. Marka, ürünlerin konumlandırılmasına yardımcı olur, alıcıların satın alma sürecini kolaylaştırır ve iletişim aracı olarak tutundurma faaliyetlerini destekler.
Marka, şirketlere benzer ürünleri daha yüksek fiyatla satabilme şansı sunarken, tüketicilerin fiyat esnekliklerini azaltır.
Marka, hukuki korunma sayesinde güvenlik altına alır, rakiplerin ve taklitçilerin önüne geçer. Marka bilinirliğinin ve özellikle imajın oluşturulması kaydıyla marka, üreticiye talep görme şansı sunar.
Marka yönetimi oldukça uzun süren ve yoğun çaba isteyen bir süreçtir. Emek, bilgi, birikim ve uzmanlık ister. Herkes marka uzmanı olamaz. Günler, aylar ve yıllarca disiplinle ve işin özünden uzaklaşmadan çalışmayı gerektirir.
Başarılı marka yönetimi, güçlü markalar ve güçlü müşteri ilişkilerinin temelidir.
Marka, kalite olduğu kadar iletişim anlamında da "en etkili tanıtımdır!".
Bir ismi marka yapan en önemli unsurlardan biri de görsel kimliktir. Bu kimliğin başarılı olmasındaki en büyük risk ise, bu çalışmaların ağırlıklı olarak firma üst yönetim kadrosunun zevk ve beğenileri doğrultusunda yapılması, yaptırılmasıdır.
Böyle yapılan bir başlangıç, başarısızlığın ilk adımıdır!
Reklam konusunda da aynı şeyler geçerlidir. Öncelikle ustaca düşünülmüş, firmaya, ürüne, markaya özgü yaratılmış bir fikir olmalıdır (concept) ve bunun en az üç - dört yıl değiştirilmeden (geliştirilerek) işlenmesi gerekir (reklam kimliği)...
Ve bu fikir, tüm reklam ve "Pr" çalışmalarında kullanılmalı, bu "concept"le, mutlaka bir "tanıtım kimliği" yaratılmalı, oluşturmalıdır. Her markanın bir kimliği, kişiliği, karakteri vardır. Güçlü bir kişilik başarılı markaların ortak özelliğidir.
Son söz; Siz itibarınızı ve markanızı yönetmezseniz, başkaları gelir, dezavantajlı bir şekilde yönetir. Hem yatırımınızdan hem de geleceğinizden olursunuz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.