İzmir'i dünyaya modayla tanıttı

Uluslararası güzellik yarışmalarına hazırladığı tasarımlarla İzmir'i Türkiye'ye ve dünyaya tanıtan ünlü modacı Hanife Çetiner, 23 yılda 15 önemli ödülün sahibi oldu

BAŞAK ATİLLA
Miss Universal, Miss World, Miss Europe, Miss İntercontinantal gibi bir çok uluslararası yarışmalara 1990 yılından bu yana katılan İzmirli modacı Hanife Çetiner, ilk kostümü haber spikerliği de yapan Julide Ateş'e dikmişti. Bugüne kadar 67 adet Miss Turkey yarışmasına 134 kostüm diken Çetiner, "Hiçbir zaman 'yaptığım işten ne kadar kazanırım' diye düşünmedim. Hep 'en iyi nasıl yaparım' diye düşündüm. Ben ticaret yapamadım. Sanat yaptım" dedi. Yurtdışındaki Türk temsilcilikleri aracılığıyla sayısız defileler düzenleyen Çetiner, Almanya'nın Bremen şehrinde gerçekleşen Türk Kültür Haftası'nda defile öncesi Bremen Başkanı tarafından başkanlık sarayına kabul edildiğini vurgulayarak "Kendilerine Avrupa Birliği çerçevesinde kültür alışverişi ve medeniyetler buluşmasının önemini açıkladım. Daha sonra davetli olduğum; Türkiye Avrupa Birliği'nin neresindedir? konulu panelde ülkemizi tanıttım. Bütün bunların onuru beni mutlu ediyor; Çünkü ben aynı zamanda bir öğretmenim. Hayatımda insana ve sanata verdiğim değer, ülkeme duyduğum sevgi hep ön planda geldi. Bütün bunları İzmir'den gerçekleştirmek ise ayrı bir mutluluk" dedi.

EL SANATLARI

Yarışmalara hazırladığı kostümlerde Anadolu motifleri ve Anadolu el sanatlarını kullanan Çetiner, yerel dokumaların Anadolu'da bir hazine olduğunu ve su yüzüne çıkarılarak bir marka haline getirmek gerektiğini söyledi. 1998 yılında Şırnak'da Şalşepik dokumalarından hazırladığı kolleksiyonu Gabar dağlarının eteklerinde sunduğu defile ile sergileyen Hanife Çetiner, Türkiye'ye Şalşepik dokumasını tanıttı; ve bugün Şırnak'da ŞIRGEV (Şırnak İli ve İlçelerini Geliştirme Vakfı) doğdu.
Kraliçe kostümlerinde ve müşteri siparişlerinde Gaziantep Kutnu dokumaları, Ödemiş İpekleri, Tokat yazmaları ve Buldan dokumalarını yerel el sanatları ile buluşturan tanınmış modacı, şimdilerde ise gerçek Diyarbakır Puşi'lerini tanıtıcı bir projeyi, Diyarbakır Kulp Kaymakamlığı ile devam ettiriyor. "Sosyal barışın yolu moda tasarımından geçer" diyen Çetiner, "Doğu ve Güneydoğu'ya yönelik projelerim devam edecek" dedi.
ÇEVRECİ MODACI
Ege Orman Vakfı ile başlattığı ve 1995 yılından beri uygulanan 'Ateşsiz Piknik'in isim annesi Hanife Çetiner, her yıl Mayıs ayında değişik sivil toplum kuruluşları ve okullarla ateşsiz piknik yaparak bunu yaygınlaştırmaya çalışıyor. Ayrıca gelinlik diktiği genç kızlara nikah şekeri yerine Ege Orman Vakfına bağış yapmaları konusunda öncülük ediyor; yanan ormanlar hayata dönsünler
diye.
Mesleki bilgilerini üniversitelerin moda tasarım bölümlerinde danışman kurulu üyesi olarak, konferanslar vererek ve sivil toplum örgütlerinde konuşmacı olarak geniş kitlelere aktaran Çetiner, son olarak Singapur'dan Türk moda tarihi üzerine eğitim vermesi için öğretim üyeliği teklifi almış. Bu teklifin bir Türk modacısı için çok büyük bir onur olduğunu dile getiren Çetiner, "Ailemi bırakıp uzaklara gidemeyeceğim için teklifi kibarca reddettim. Ama teklif içimde kaldı; keşke kendi ülkemde Osmanlı kültürünü ve Anadolu kültürünü vurgulayan bir moda kürsüsü açılsa. Ben de bu kültürleri genç nesillere aktarabilsem" diye konuştu.
Türk kültürünü yaymak amacıyla çeşitli projeler üreten Hanife Çetiner, Arkeo-Moda projesi ile çalışmalarına yeni bir yön verdi. Bu projenin tam bir 'Kent Kimliği Projesi' olduğunu söyleyen Çetiner, "Kentlerin geçmişteki tarihi sürecini ve yaşadıkları kültürü moda tasarım yolu ile görsel olarak anlattım. Çok araştırılması gereken bir projeydi ve İzmir için bir ilk oldu" dedi.
En çok yapmak istediği ve kendisini heyecanlandıran projenin ise Anadolu'yu kucaklayan 'Arkeo-Moda Anadolu' ile Türkiye'yi yurtiçi ve yurtdışında geniş kitlelere moda tasarım yoluyla anlatmak olduğunu ifade eden Çetiner, tanıtım sonrası kostümlerin yurtiçi ve yurtdışında turizm fuarlarında kent tanıtımı için kullanılabileceğini söyledi. Bunun yanı sıra iş için kendisine müracaat eden dokuma mühendislerinin çaresizliği nedeniyle 'Organik Dokuma' projesini yarattığını vurgulayan Çetiner'in amacı; Bu proje ile Anadolu'daki dokuma ustalarının becerileri ile dokuma mühendislerinin bilgilerini buluşturarak organik yeni dokumalar üretmek. Bu projenin çok boyutlu bir proje olacağını belirten ünlü modacı, "Bunun içinde bir tasarımcılar gurubu, üretim gurubu ve kadın emeğinin istihdamı yer alacak. Sponsor veya hükümet desteği arayışı içindeyim. Bu proje ile özlenen dokuma tezgahlarının yeniden sesi duyulacak" diye konuştu.
Proje mimarı
Gazilere yönelik projeler üreten Çetiner, Güneydoğu gazilerine İzmir'den destek verdi. Onların rehabilitasyon merkezinde ürettikleri ürünleri iki kez defileyle tanıttı. Çetiner, İzmir'de gerçekleşen defilelerle moral bulan gazilerin gelir elde etmesine de öncülük etti. Hanife Çetiner, "Sanatımın yanı sıra benden projeler kadını olarak bahsediyorlar. Bu benim hoşuma gidiyor. Proje yaratmak demek istihdam yaratmak demektir. Proje yaratmakla ben etrafıma iş veriyorum demektir. Bundan güzel bişey olurmu. Ama bu projeler destekle oluyor" diye konuştu.
KİMLERLE ÇALIŞTI?
Hanife Çetiner'in kostümleriyle derece alan Miss Turkey güzellerinden bazıları:
Julide Ateş
Defne Samyeli Talu
Hande Subaşı
Aslıhan Koruyan Sabancı
Cansu Dere
Şebnem Dönmez
Şebnem Azade
Fatoş Seymen
Çağla Kubat
Ceyla Kirazlı
Özge Ulusoy
Özgül Kavruk
Sinem Sülün
Esra Eron
Elif Ilgaz
Merve Büyüksaraç
Yeliz Çalışkan Okur
Seda Akman
Sinem Çiftçi

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.