-Çalışan elemanların benimle ilgili düşüncelerini biliyor muyum? Yönettiğim elemanların düşüncelerini ve önerilerini belirlemek için tarafsız anket çalışmaları yapıyor muyum?
-Birlikte çalıştığım elemanların düşüncelerini dikkate alıyor muyum? Yönettiğim elemanların gözüyle kendimi görebiliyor muyum?
-Almış olduğum akademik eğitim iş hayatında yeterli oluyor mu? Eksikliğini hissettiğim ve öğrenmem gereken konulara zaman ayırabiliyor muyum?
-Gerçeklerle yüzleşebiliyor muyum? Beklemediğim bir sorunla karşılaştığımda onu çözebiliyor muyum?
-Bir başarısızlık söz konusu olduğunda öz eleştiri yapıyor muyum? Başarısızlığı bir kimseye yüklemek yerine katılımcı yönetim uygulamalarıyla sorunları analiz etmeye ve çözüm aramaya çaba harcıyor muyum?-Bir yönetici olarak bilgi ve düşünce kaynaklarımı geliştiriyor muyum? Yenilikleri takip edebiliyor muyum?
-İş hayatında içime sinmeyen durumlar oluyor mu? Haksızlığı önleme ve karşılıklı güven ortamı sağlama konularında başarılı olabiliyor muyum?-Çevremdeki elemanları motive edebiliyor muyum? Ayrıca onları demotive etmemeye özen gösteriyor muyum?
-Birlikte çalıştığım elemanların yenilikçilik, yaratıcılık ve girişimcilik yeteneklerini geliştirmelerine bir katkım olabiliyor mu?
-Yaptığım performans değerlendirme çalışmaları elemanlarda mesleki gelişim sağlıyor mu?
-Birlikte çalıştığım elemanlara yeterli ölçüde yetki ve sorumluluk veriyor muyum? Bunların verimliliğe ve kaliteye katkısını nasıl artırabilirim?Bu sorulardan daha pek çoğunu arka arkaya sıralayabiliriz. Mükemmel bir şirket olabilmek sadece yöneticilerin değil tüm çalışanların bilgi, emek ve özverisini zorunlu kılmaktadır. Jim Collins'in Amerika Birleşik Devletleri'nde bu konuda 1400'ün üzerinde şirkette yaptığı araştırma 5. Düzey Liderlik (Level 5 Leadership) kavramının evrensel boyutta uygulanabileceğini göstermektedir.
5. Düzey Liderlik bir şirketin mükemmelliğe ulaşma sürecinde etkili olan bir liderlik kavramıdır. Bu liderlik kavramı şirket kültüründe disipline ve girişimcilik ruhuna öncelik vermektedir. Kısaca söylemek gerekirse mükemmelliğe ulaşan şirketlerde 5. Düzey Liderliğin önemli katkıları olmaktadır.
5. Düzey Liderler azimli, çalışkan ve hedeflerine ulaşan kimselerdir. Para kazanmanın ötesinde kurumsal stratejileri ve hedefleri vardır. Kişisel anlamda sade ve alçak gönüllü, mesleki anlamda sarsılmaz bir iradeye sahiptirler. Bu irade ve hırs kendi çıkarlarına yönelik olmayıp, kurumsal bir olgu niteliğindedir.5. Düzey Liderler birlikte çalışacakları elemanları seçerken yapılan işlere ve değişime ayak uydurabilecek nitelikte olanlara öncelik verirler. Yüzeysel bilgilere sahip elemanlarla çalışmazlar. Şirkette aile bağları, kıdemli ve unvan sahibi olmak tek başına bir ayrıcalık sağlamamaktadır. Burada söz edilmesi gereken önemli bir nokta da 5. Düzey Liderlik ve mükemmel elemanlar olmadan şirketler mükemmelliğe ulaşamamaktadır.
