• BUGÜNKÜ YENİ ASIR
  • BIST 78.384,78
    EURO 4,4760
    USD 3,8608
    GBP 3,8608
    CHF 3,8608
    JPY 3,8608
ŞENER MUTER

Şirketlerde Rekabet Üstünlüğü

sener.muter@yeniasir.com.tr Tüm yazıları
Giriş Tarihi: 22.11.2015, 00:00

Üretim ve hizmet sektörlerinde rekabet üstünlüğüne sahip olan şirketler daha başarılı sonuçlar almaktadır. Şirketlerin üretim miktarlarının, satışlarının ve karlılığının sürdürülebilir olması ancak rekabet üstünlüğünün sürekli olmasına bağlı bulunmaktadır. Uluslararası rekabet şirketlerin yönetim sistemlerini de etkilemekte ve işletme sorunlarını çok boyutlu hale getirmektedir. Günümüzde şirketler yeni teknolojileri uygulamalarına öncelik vermek ve verimlilik artışı sağlamak zorundadır. Bunlar olmadan şirketlerde sağlıklı bir gelişme sağlanamamaktadır.

Katma Değer

Alışılagelen iş yapma yöntemlerini sürdürerek rekabet üstünlüğü sağlanamamaktadır. Çalışan elemanların kendi iş alanlarında bireysel niteliklerini geliştirmeleri ve rekabet yeteneklerini artırmaları gerekmektedir. Yıllarca hiç bir yenilik yapmadan aynı yöntemlerle çalışan şirketler benzer nitelikte ürünler üretmektedir. Bunun sonucunda farklı ve yüksek nitelikli yeni ürünler üreten rakip şirketler karşısında başarısızlık kaçınılmaz olmaktadır. Üretimin ana işlevi katma değeri artırmaktır.

Katma değer, üretimin her aşamasında girdi fiyatı ile çıktı fiyatı arasındaki farktan oluşmaktadır. Bir şirkette yaratılan katma değer yeterli değilse girişimcinin üretim yapması karlı olmamaktadır. Ancak katma değer yüksek olursa bu katma değerden çalışanlara, sabit yatırımlara ve üretim giderlerine ayrılan pay da yüksek olabilmektedir. Bu nedenle katma değerin sürekli artırılması hedef alınmaktadır. Maliyet artışları Türkiye'nin uluslararası pazarlardaki rekabet gücünü nasıl etkilemektedir? Maliyet artışlarına karşı ne önlemler alınabilir?

Bu konuların göz önünde bulundurulması ve alınacak önlemlerin iyi hesaplanması gerekmektedir. Ücret artışlarıyla ülkemizde işsizliğin artması ve üretimin gerilemesi konularında dikkatli olmak gerekmektedir. Ücret artışları hesaplanırken ülkemizdeki geçim standartları ve satın alma gücü de göz önünde bulundurulmalıdır. Ücret artışları işsizliğin ve kayıt dışının artmasına yol açmayacak şekilde belirlenmelidir. Şirketlerin rekabet üstünlüğünün artırılması sadece ucuz iş gücüne bağlı bulunmamaktadır. Bir başka deyişle, çalışan elemanların ücretlerini kısarak rekabet gücü artırılamamaktadır. Şirketlerin teknolojiye, yeni tasarımlara ve inovasyona öncelik vermeleri gerekmektedir. Özellikle bilgi ve teknolojiyi iyi kullanabilen, hızlı ve esnek şirketler daha başarılı olmaktadır. Bilgili ve tecrübeli elemanlar katma değeri yüksek ürünler üretilebilmekte ve bunun sonucunda şirketlerin rekabet üstünlüğü artırılabilmektedir.

Maliyet Artışları

Şirketler maliyet artışlarına karşı çok duyarlı olmak zorundadır. İş dünyasında maliyet artışlarına sebep olacak çeşitli etkenler bulunmaktadır. Bunlar arasında enerji maliyetleri, hammadde ve ara malı girdileri, stok maliyetleri, verimsiz çalışmalar ve üretim hataları önemli bir yer tutmaktadır. Üretilen mal ve hizmetlerin maliyetindeki artışlar şirketlerde rekabet gücü kaybına sebep olmamalıdır. Maliyet artışları karşısında alınacak önlemler ve bu durumda işletmelerin yükümlülüklerini ne şekilde yerine getirebilecekleri konusu büyük bir önem taşımaktadır.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
GÜNÜN YAZARLARI
SON DAKİKA