Başkanımız Erdoğan Zengezur Koridor geçiş yolu/Kalkınma Yolu (Irak Basra Körfezi)- Hicaz Demiryolu'nu birbirine bağlayacak bir büyük proje (GRAND PROJE) ilmek ilmek örüyor. TÜRKİYE GRAND PROJE ile Asya Türk Devletleri Zengezur Koridoru-Kalkınma yolu (Basra Körfezi) ve Suriye-Hicaz Demiryolu bağlantıları ile KUTSAL TOPRAKLAR Mekke ve Medine'ye kesintisiz ulaşma imkanı bulacak. Zengezur Koridoru, TÜRK DEVLETLERİNİ birbirine bağlayan bir geçiş güzergahı olmasının ötesinde, yeni jeopolitik ve jeokonomik gelişmelere yol açmaktadır.
2027 YILINDA AÇILACAK
Türkiye'yi merkez yapacak Zengezur Koridoru tamamlandığında, dış ticaret, lojistik, enerji, turizm, inşaat ve hizmet başta olmak üzere birçok sektör ve firma için yeni fırsatlar doğacak. ZENGEZUR ODAĞINDA KÜ- RESEL TİCARET YOLLARINDA TÜRKİYE, KİLİT ÜLKE KONUMUNU TAHKİM EDİYOR. Yaşadığımız günlerde, Türkiye Merkezli Küresel Ticaret yolları stratejisinde çok önemli gelişmeler yaşanıyor. Can kardeşlerimiz Azerbaycan'ın Ermenistan işgalinden kurtardığı Karabağ Zaferi-Güney Kafkasya'da yeni bir dönemin kapılarını araladı. KARABAĞ ZAFERİ, GÜNEY
Kafkasya jeopolitiğinde buyük değişime yol açıyor. AZERBAYCAN'DA Çırak-Güneşli başta olmak üzere Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı, Şahdeniz ve TANAP son olarak Iğdır-Nahçıvan Doğal Gaz Boru Hattı'nı faaliyete geçmesiyle daha da perçinlendi. Türkiye ve Azerbaycan, Kafkasya'da tesis edilecek YENİ ROTALARIN(ZENGEZUR) ULAŞTIRMA VE ENERJİ iletim imkanlarını arttırmak için HAZAR GEÇİŞLİ DOĞU-BATI ORTA KORİDORU'NUN inşasına yöneldi. TÜRKİYE'NİN YENİ DÜNYANIN MERKEZİ olmasını sağlayacak dinamiklere Cumhurbaşkanımız ERDOĞAN'IN STRATEJİK HAMLELERİ YÖN VERİYOR. Zengezur Koridoru 2027 yılında açılacak.
PROJENİN DETAYLARI
ZENGEZUR KORİDORU'DAN KARS-IĞDIR'a gelecek gelecek otoban, demiryolu, boru hatları TÜRKİYE'NİN GRAND PROJESİ ile Avrupa/Irak Basra Körfezi ve Suriye/Mersin'e bağlanacak. İşte o projenin detayları:
1)ZENGEZUR- BASRA KÖRFEZİ/ KALKINMA YOLU: 2031-2032 yılların açılacak. Zengezur Koridoru'ndan geçecek otoyol-demiryolu, Ocaköy-Irak Basra Körfezi Faw limanına bağlanacak.(Kalkınma yolu 2031-2032 yılarında açılacak) Kazakistan, Türkmenistan, Özbekistan, Kırgızistan, Azerbaycan Zengezur-Kars-Iğdır üzerinden otoban-demiryolları ile Irak Basra Körfezi'ne inecek.
2)ZENGEZUR-KALKINMA YOLU-SURİYE ŞAM'A (MEKKE-MEDİNE) BAĞLANACAK. Grand Proje'nin bu noktasında çok önemli bir planı da Cumhurbaşkanımız Erdoğan hazırladı. HİCAZ DEMİRYOLU CANLANDIRILIYOR. Erdoğan'ın Suriye'nin ulaştırma alanında inşası için verdiği talımatlar doğrultusunda, Türkiye-Suudi Arabistan-Ürdün'ün ortaklığında tarihi Hicaz Demiryolu'nun Suriye üzerinde canlandırılması çalışmaları başladı. Türkiye demiryolunun Suriye'deki eksik 30 kilometrelik üstyapısını, Ürdün, Suriye'deki lokomotiflerin bakım-onarımı ve işletilmesine yönelik teknik imkanları sağlayacak. Hicaz Demiryolu bağlamında Türkiye'nin Akabe Limanı üzerinden Kızıldeniz'e erişimini güçlendirmek ve Ürdün ile karayolu taşımacılığının Suriye üzerinden yeniden başlamasını sağlamak için de çalışmalar yürütülüyor. Tarihi hikayesi var. Padişah İkinci Abdülhamid'in anılarında "benim eski rüyamdır" dediği "Hamidiye Hicaz Demiryolu" inşaatı Şam'da 1990 yılı başladı. Toplam uzunluğu 1400 kilometre olarak planlanan demiryolu Mekke ve Medine'ye kadar uzanacaktı. Böylece diğer hatlar ile birleşince Osmanlı'nın başkenti İstanbul'dan İslam'ın kutsal şehirleri Mekke ve Medine'ye kadar kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanacaktı. Hattın Medine'ye kadar ulaşan 1464 kilometrelik kısmı 1908'de tamamlandı, Mekke'ye bağlamayı öngörüyordu. Hicaz Demiryolu Mekke'ye ulaşamadı. Neden? Hicaz Demiryolu o dönemde dünya çapında ve İslam aleminde büyük ses getirmişti. Hicaz Demiryolu jeopolitik açıdan da Osmanlı İmparatorluğu için önemli bir projeydi. Demiryolunun İngiltere başta olmak üzere Batılı devletlerin bölgede artan etkisini sınırlamak açısından stratejik önem taşıyordu. Hicaz Demiryolu ve planlanan Bağdat Demiryolu İngiltere'nin Ortadoğu ve Asya'daki nüfuzuna meydan okuyacaktı. Hicaz Demiryolu'nu siyasi ve ekonomik çıkarlarına tehdit olarak gören Ingıltere,bölgede siyasi entrikalarla inşaatı engelledi.
3)ZENGEZUR MERSİN'E BAĞLANACAK. Zengezur'dan gelen demir ve kara yollarının Mersin limanına inmesiyle, denizyolundan Afrika, Kızıldeniz küresel ticaret koridoru farklılık kazanacak.
4)YAVUZ SULTAN SELIM KÖPRÜSÜ DEMİRYOL GEÇİŞİ... Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden hayata geçirılecek demir yolu projesi ihalesi 2026 yılında yapılıyor. 2031 yılında işlemeye başlayacak. Türkiye üzerinden geçişler şimdilik Marmaray'dan Avrupa'nın her noktasına ulaşabilecek durumda. Toplam 4.5 milyar dolara mal olacak tren hattı ile Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-Çatalca demiryolu güzergâhı, Marmaray hattının Çayırova mevkiinden ayrılarak Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan sonra kuzeye yönelip Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü geçerek İstanbul Havalimanı'na ulaşacak, devamında Halkalı-Kapıkule hattına bağlanacak. Söz konusu demiryolu hattı, 120 kilometre uzunluğunda olacak, yük ve yolcu taşımacılığı şeklinde işletilecek.
EKONOMİYE BÜYÜK KATKI
Zengezur Koridoru-Kalkıma Yolu-Suriye bağlamtılı Mekke-Medıne yol ve demıryolları tamamlandığında, Türkiye'nin dış ticaret, lojistik, enerji, turizm, inşaat ve hizmet başta olmak üzere birçok sektör ve firma için yeni fırsatlar doğacak. Türkiye'nin kilit nokta olduğu Orta Koridor-Zengezur ve Irak Basra Körfezi Kalkınma yolu Asya ile Avrupa arasındaki önemli küresel ticaret rotalarını yeni dünyanın can damarı olacak. Grand Proje, Türkiye'nin Avrasya'daki lojistik kalbini güçlendirecek ve ülkemizi Asya ile Avrupa arasındaki en istikrarlı bağlantı noktası haline getirecek. Bu hatlar, Türkiye'yi doğrudan dış pazarlara bağlayacak. Zengezur Koridoru'nun tam işler hale gelmesi aynı zamanda Orta Asya ve Kafkasya bölgesindeki ticaret akışlarını çeşitlendirmesine imkan sağlayacak.
SONUÇ
EVET. GRAND PROJE, Türkiye'yi Asya'dan Avrupa'ya uzanan Demir İpek Yolu'nun merkezi haline getiriyor. YENİ HATLAR Türkiye'nin jeostratejik güven adası olma özelliğini ve liderliğini perçinleyecek. Türkiye'nin ihracat hedeflerine güç katacak, gençlerimizin ufkunu genişletecek, sana sanayici ve esnafımızın yüzünü güldürecek. CUMHURBAŞKANIMIZRECEP TAYYİP ERDOĞAN LİDERLİĞİNDE TÜRKİYE BÜYÜK DÜŞÜNÜYOR , BÜYÜK PROJELER ORTAYA KOYUYOR. YENİ DÜNYANIN KİLİT ÜLKE OLMA KONUMUNU TAHKİM EDİYOR. TÜRKİYE 203O'LU YILLARDA BAMBAŞKA OLACAK.
